De baltiske lande: Estland, Letland og Litauen, et uudnyttet marked for grænseoverskridende e-handel
I de seneste år er e-handel på tværs af grænserne blevet mere og mere populær, efterhånden som virksomheder søger at udvide deres rækkevidde uden for deres hjemmemarked. De baltiske lande tilbyder en unik mulighed for virksomheder, der ønsker at drive grænseoverskridende e-handel. De baltiske lande ligger mellem Europa og Asien og har en befolkning på lidt over 6 millioner mennesker og bliver ofte overset som et potentielt marked for onlinevirksomheder. Baltikum tilbyder imidlertid betydelige muligheder for virksomheder, der ønsker at komme ind på nye markeder. Især med et værktøj som Clonable i tankerne.

Der er flere grunde til, at Baltikum er attraktivt for virksomheder, der ønsker at ekspandere til nye markeder.
1. Lille konkurrence, især online. For at få estisk, litauisk og lettisk trafik til din hjemmeside er lokal markedsføring og SEO afgørende. For at gøre dette effektivt skal du oversætte din shop til estisk, litauisk og/eller lettisk for det baltiske marked. Med en oversat version af din shop kan du ret nemt få din shop indekseret i baltiske søgemaskiner og generere gratis organisk trafik. En anden god og meget effektiv måde at generere kvalificeret trafik af god kvalitet på er Google Ads.
2. En højt uddannet og velhavende befolkning. Det betyder, at virksomheder relativt nemt kan målrette sig mod en kundebase af høj kvalitet.
Kort sagt er de baltiske lande en enestående mulighed for virksomheder, der ønsker at udvide deres e-handelsaktiviteter til nye markeder.
E-handel i Estland
Estland er et nordeuropæisk land med adgang til Østersøen. Det grænser op til Rusland, Letland og Finland via Finske Bugt. Estland har en befolkning på 1.306.788 indbyggere og er et nyt forbrugermarked med en voksende e-handelssektor. Hvad der er værd at nævne - Estland handler om internettet og nystartede virksomheder. Dette land er det mest opkoblede land i verden. Derfor er en stor del af landets økonomi internetbaseret. Der er intet, der ikke kan håndteres online i dette land. Fra tvister med myndighederne til køb af busbilletter.
Estland er et eksempel på et land, der er kommet langt økonomisk set. Det samme gælder for forbrugernes adfærd. Det er et prisfølsomt samfund, men denne følsomhed aftager med alderen, og med højere indkomst bruger de mere. Som de fleste europæiske markeder er Estland også ved at blive ældre. Ikke desto mindre er der en klar interesse for e-handel og sociale medier.
Omsætningen på det estiske e-handelsmarked forventes at nå op på 372 millioner dollars ved udgangen af dette år. Den årlige vækstrate er på 4,8 %, hvilket giver et forventet markedsvolumen på 470 mio. dollars om fem år. Brugernes udbredelse kan nå op på 53,2 % i år og forventes at nå op på 63,4 % ved udgangen af 2025. De mest populære online betalingsmetoder i Estland er kreditkort, bankoverførsler og PayPal.

E-handel i Letland
Letland havde en befolkning på 1,9 millioner i 2019, hvoraf 84 % bruger internettet. Omsætningen i den lettiske e-handel anslås til 900 millioner euro i 2022 og vokser til omkring 1,3 millioner euro i 2025. Letland er et nyt forbrugermarked for e-handel. Der er altså et stort potentiale, især for e-handelsudbydere, der kender det østeuropæiske markeds karakter og kan oversætte deres websteder til lettisk.
For de lettiske forbrugere er prisen den vigtigste faktor i deres købsbeslutninger. Den mere velhavende del af forbrugerne, som har råd til flere valgmuligheder, angiver mærket som den afgørende faktor. De er villige til at betale mere for deres foretrukne mærkevarer. Fritidsaktiviteter, hoteller og restauranter er blandt de udgifter, der er steget betydeligt i de seneste år. Interessen for e-handel er også steget, og denne vækst er en af de højeste i denne del af Europa.
Den mest populære betalingsmetode i Letland er betaling med kreditkort. På andenpladsen kommer mobiltelefoner, og på tredjepladsen ligger 14 % markedsandel.
E-handel i Litauen
Der bor ca. 3 millioner mennesker i Litauen. I 2021 var BNP på 57 mia. dollars. Litauen forventer, at e-handel vil nå op på omkring 1,5 mia. euro i 2022. I 2025 kan den nå op på 2,5 millioner euro takket være en årlig vækst på hele 18,59 %.
Litauerne har forskellige præferencer afhængigt af indkomst eller aldersgruppe. Markedet er derfor meget fragmenteret. Mere velhavende kunder vælger ofte mærket som den vigtigste købsfaktor, mens prisen er afgørende for kvaliteten for litauerne. For disse forbrugere er det vigtigt, at produkter fra udlandet også er synonymt med høj kvalitet. Den litauiske økonomi er i konstant vækst, hvilket øger forbrugernes tillid. Flere og flere kunder er opmærksomme på service- og loyalitetsprogrammer.
Litauerne tror på teknologi. Derfor tegner mobilbetalinger sig for mere end halvdelen af transaktionerne. Den næstmest foretrukne er betaling med kreditkort - 37 % af transaktionerne gennemføres på denne måde. Tredjepladsen indtages af e-wallets - 10 % af betalingerne foretages med dem.
Litauen er stadig et marked for e-handel i vækst. Der er altså masser af plads til nye detailhandlere. Hvis du ønsker at udvide din virksomhed i dette land, er du velkommen til at gøre det. Der er masser af muligheder, ligesom i resten af de baltiske lande.