E-handel i Italien
Italien er et af de hurtigst voksende e-handelsmarkeder i Europa. Da italienerne først er begyndt at handle online senere, er der stadig masser af plads til nye udbydere. Med over 60 millioner indbyggere er det et interessant marked for nederlandske iværksættere. I 2021 vil ikke mindre end 38 % af den italienske e-handel være køb i udlandet . Levering spiller en vigtig rolle for italienerne: De forventer gratis levering af dyre produkter og ønsker klare oplysninger om leveringsomkostningerne, før de foretager et køb. Tag dette i betragtning, når du starter en italiensk webshop eller et italiensk websted.
Tillid
Da den italienske e-handel stadig er relativt ung, er tilliden stadig lav. Mange forbrugere er stadig bekymrede over sikkerheden ved onlinehandel. Det er derfor vigtigt at sikre, at dine italienske kunder føler sig trygge i din webshop. Det kan du bl.a. opnå ved at:
- Den rigtige betalingsmetode
- God kundeservice, selvfølgelig på italiensk
- Nem returproces
- Italiensk tekst
Det er også værd at bemærke, at de italienske forbrugere er længe om at tænke over et køb, før de endelig bekræfter det. Det gør de f.eks. ved at lægge varer i deres indkøbskurv, men endnu ikke købe dem. Det er derfor tilrådeligt at inkludere en "ønskeseddel" på dit websted, hvis du udvider til Italien.
Top 3 over udenlandske online-køb:
De 3 største produktkategorier:
Beklædning og sko (31%)
Elektronik (28%)
Hus og have (14%)
Top 3 over foretrukne betalingsmetoder:
Digital tegnebog (Paypal, Allpay; 37%)
Betalingskort (29%)
Kreditkort (24%)
Tal: Grænseoverskridende undersøgelse af e-handelskunder udført af International Postal Cooperation (IPC)
Den stigende italienske e-handel: muligheder for sælgere på tværs af grænserne
Italien er Europas tredjestørste økonomi efter Tyskland og Frankrig, har omkring 59 millioner indbyggere og er et af de stiftende medlemmer af EU, OECD, G7 og G8. Landet er også det største marked for luksusvarer i Europa, hvilket måske ikke er nogen overraskelse, da modemærker som Armani, Versace, Prada og Gucci kommer fra Italien, og det samme gør bilmærkerne Ferrari, Buggati og Lamborghini. Landet udvikler sig ret hurtigt, men der er mange økonomiske forskelle mellem Syditalien og Norditalien, hvor Norditalien er rigere.
I de seneste år har Italien oplevet en kraftig stigning i e-handelsaktiviteten, og virksomheder af alle størrelser har valgt at sælge online for at nå ud til nye kunder. Denne tendens er drevet af en række faktorer, herunder det stigende antal internetbrugere i landet og den stigende popularitet af mobile indkøb. I januar 2022 havde 76,3 % af befolkningen (fra 2 år og opefter) adgang til internettet (en stigning på 1,4 % i forhold til sidste år).
Som følge af dette skift til online shopping er der nu mange muligheder for sælgere, der sælger på tværs af grænserne og ønsker at udvide deres aktiviteter til Italien. Landets store befolkning og høje udbredelse af internet og mobiltelefoni gør det til et attraktivt marked for e-handelsvirksomheder.
Salget på e-handelsmarkedet forventes at nå op på 55 mia. euro i 2022 og vokse med ca. 16,5 % hvert år til et forventet markedsvolumen på 87 mia. euro i 2025.
På e-handelsmarkedet forventes antallet af brugere at nå op på 40,4 millioner i 2025.
Hvad skal man overveje, når man driver forretning i Italien?
Der er en række forhold, som virksomheder skal tage hensyn til, når de sælger i Italien, f.eks. landets momsregler og regler for levering og returnering. Men med omhyggelig planlægning og gennemførelse kan det være en meget vellykket forretning at sælge i Italien. Hvis du overvejer at udvide din e-handelsvirksomhed til Italien, får du her nogle tips, der kan hjælpe dig i gang:
1. Undersøgelse af det italienske e-handelsmarked
Før du begynder at sælge i Italien, er det vigtigt at undersøge det italienske e-handelsmarked. Dette vil hjælpe dig med at forstå størrelsen og omfanget af muligheden samt de vigtigste aktører på markedet.
2. Forstå momsreglerne.
Som e-handelsvirksomhed skal du være opmærksom på momsreglerne og -bestemmelserne i Italien. Momsen er i øjeblikket fastsat til 22 % i Italien, og virksomheder skal registrere sig for at få et momsnummer for at sælge online.
3. Vælg den rigtige platform
Der findes en række forskellige e-handelsplatforme, som du kan bruge til at sælge i Italien. Det er vigtigt at vælge en platform, der er pålidelig og brugervenlig, og som tilbyder god kundesupport.
4. Oversæt/lokalisér dit websted
Når du sælger på et nyt marked, er det vigtigt at lokalisere dit websted. Det betyder, at du skal oversætte dit websted til det lokale sprog og den lokale valuta. Du skal også sikre, at dit websted overholder de lokale regler. Du kan nemt begynde at oversætte via Clonable, hvor du kan personliggøre og perfektionere alting med personaliseringsmulighederne i instrumentbrættet.
5. Find en pålidelig forsendelsespartner
En af de vigtigste overvejelser i Italien er at finde en pålidelig transportpartner. Dette er især vigtigt, hvis du sælger værdifulde varer, da du skal sikre, at dine produkter leveres sikkert og til tiden.
6. Fremme din virksomhed
Når du har oprettet din e-handelsvirksomhed, skal du begynde at promovere den. Der er en række måder at gøre dette på, bl.a. gennem online-reklamer, sociale medier og PR.
Blandt marketingaktiviteterne er det Italien, der investerer mest i SEO. Det skyldes til dels, at konkurrencen i Italien stadig er relativt lav sammenlignet med de andre store europæiske lande som Tyskland og Storbritannien, men også sammenlignet med for eksempel Holland.
7. Giv fremragende kundeservice
Det er vigtigt for enhver e-handelsvirksomhed at yde fremragende kundeservice. Dette gælder især, når du sælger på et nyt marked, da du skal opbygge tillid til dine italienske kunder.