Forretningsvirksomhed på det afrikanske kontinent: Fransktalende lande i Afrika
Der er mange grunde til at drive forretning på det afrikanske kontinent. Kontinentet er rigt på naturressourcer, har en hurtigt voksende befolkning og er hjemsted for nogle af de hurtigst voksende økonomier i verden. Når du gør forretninger på det afrikanske kontinent, er det vigtigt at være opmærksom på de forskellige lande, der har fransk som officielt sprog. Disse lande, der er kendt som fransktalende lande, findes i mange forskellige regioner på det afrikanske kontinent.
Fransktalende lande findes i Nordafrika, herunder
- Algeriet
- Tunesien

Forretning i det fransktalende Afrika
Når du gør forretninger med fransktalende lande, er det vigtigt at tage hensyn til kulturelle forskelle. I mange fransktalende lande anses det f.eks. for uhøfligt at afvise en gave. Forretningsgaver gives ofte i begyndelsen af et forretningsforhold og har normalt en beskeden værdi. Det er også vigtigt at være opmærksom på betydningen af personlige relationer i forretningstransaktioner. I fransktalende lande er det ikke usædvanligt, at forretninger foregår mellem venner eller familiemedlemmer.
Økonomier og lande er forskellige
Afrika er ikke et land, men et kontinent. Det må du indse. Fransksprogede lande er forskellige i økonomi, kultur, religion og befolkningens livsstil. Elfenbenskystens økonomi er f.eks. hovedsagelig baseret på landbrug, Senegal er afhængig af turisme, mens lande som Cameroun, Gabon og Republikken Congo er afhængige af olie- og gasindustrien. I lande som Burkina Faso og Niger er minedrift også ved at få større betydning.
Udenlandske investeringer i det fransktalende Afrika har historisk set været domineret af franske virksomheder. Denne tendens er imidlertid ved at ændre sig. Australske virksomheder investerer i minesektoren, mens virksomheder fra Mellemøsten og Asien investerer i landbrugssektoren. Investorer fra Nordafrika og engelsktalende lande på kontinentet har også haft øjnene rettet mod regionen.
Virksomhedskultur
Som alle andre steder i verden har de frankofone afrikanske lande deres egen unikke forretningskultur. Undersøgelsen viser, at "frankofoner kan lide at have med mennesker at gøre, der kan undervise og vejlede dem på en civiliseret måde, uden arrogance, nede på jorden, og som er oprigtigt interesseret i andres udvikling".
Der findes en "lederkultur" i mange fransktalende regioner, hvor folk forventer, at lederen af organisationen har løsninger på alle problemer. Dette står i modsætning til lande som Sydafrika, hvor der lægges større vægt på teamwork.
For udenlandske virksomheder er det også vigtigt at have en positiv indvirkning på de samfund, hvor de opererer. Det er også vigtigt at have lokale partnerskaber på stedet. I det fransktalende Afrika er det helt sikkert noget, der vil motivere folk til at se mere seriøst på dig. En partner kan have erfaring eller viden på stedet, som du ikke har.