🎉 Vi har lanceret vores nye WordPress-plugin! Download nu

Muligheder for e-handel i Østeuropa

I takt med at den globale økonomi udvikler sig, er virksomhederne i stigende grad på udkig efter nye markeder at ekspandere til. Østeuropa er blevet en stadig mere attraktiv destination for mange virksomheder takket være dets relativt uudnyttede potentiale og gunstige forretningsmiljø. Hvis du er på udkig efter muligheder for e-handel i Østeuropa, er du kommet til det rette sted. I denne omfattende guide undersøger vi mulighederne i en række østeuropæiske lande: Bulgarien, Tjekkiet, Ungarn, Polen, Rumænien, Slovakiet.

E-handel i Den Tjekkiske Republik

Tjekkiet har mere end 10 millioner indbyggere og en højtuddannet arbejdsstyrke. Landet er også hjemsted for en række store virksomheder, bl.a. Skoda, Volkswagen og DHL. Tjekkiet har en veludviklet infrastruktur og er medlem af Den Europæiske Union. Disse faktorer gør Tjekkiet til en stadig mere attraktiv destination for e-handelsvirksomheder.

Ifølge data fra Statista vil den tjekkiske e-handelsbranche være omkring 7 mia. euro værd i 2022 og forventes at være omkring 9,5 mia. euro værd i 2025. Den tjekkiske e-handel tegner sig for 13 % af detailhandelssalget i landet.

Ud af de 10 millioner mennesker, der bor i Tjekkiet, kan næsten 6 millioner betragtes som online-shoppere, og dette tal vil stige til omkring 7 millioner i 2025. Når det kommer til betalingsmetoder, er Tjekkiet kendt for den store brug af kontanter. Betaling ved levering er f.eks. stadig den mest populære betalingsmetode og tegner sig for ca. 40 % af transaktionerne. Bankoverførsler tegner sig for næsten 30 % af transaktionerne.

E-handel i Ungarn

Ungarn ligger i det centrale Østeuropa og har en befolkning på mere end 10 millioner. Ungarn voksede kraftigt i årene før covid og er medlem af EU, selvom landets politiske ledere ofte bevæger sig på kanten af, hvad EU tillader. Ungarsk er det officielle sprog, men engelsk er også meget udbredt. Ungarn tilbyder en række fordele for e-handelsvirksomheder, herunder et gunstigt skattemiljø og en veludviklet infrastruktur.

Ifølge Statista-data vil den tjekkiske e-handelsbranche være omkring 4,5 mia. euro værd i 2022 og forventes at være omkring 7 mia. euro værd i 2025.

Antallet af e-handelskunder i Ungarn vokser hurtigt, især i de seneste år. Dette skyldes den stigende brug af internettet (2020: 85 % af ungarerne er internetbrugere) og kontantløse betalinger, såsom mobilbetalinger og elektroniske bankforretninger, som bliver mere populære og brugervenlige. Mellem 2016 og 2021 oplevede Ungarn en af de største vækstspurter i antallet af onlinekøbere i EU. Andelen af internetkøbere steg med 26 procentpoint, oplyser Eurostat. Mere end 70 procent af alle har foretaget et onlinekøb mindst én gang.

Når de handler online, foretrækker størstedelen af ungarerne (45 %) at betale uden kontanter, f.eks. med kredit- og betalingskort. For eksempel kan kunderne betale kureren med kort. Efterkrav er dog også stadig populært. Disse to muligheder er også de mest tilgængelige i onlinebutikker i Ungarn. Kurérlevering har i årevis været den mest populære forsendelsesmetode, som 80 % af kunderne har valgt. For 38 procent foretrækker de afhentningssteder, mens 36 procent vælger almindelig postlevering. Pakkeautomater bliver også mere og mere populære i Ungarn, og 27 % af respondenterne vælger dem. Når du vælger en leveringsmulighed, er forsendelsesomkostningerne den vigtigste faktor for ungarerne.

E-handel i Polen

Polen er et stort land med mere end 38 millioner indbyggere. Polen har en diversificeret økonomi og er medlem af Den Europæiske Union. Polsk er det officielle sprog, men engelsk er også et udbredt sprog. Polen tilbyder en række fordele for e-handelsvirksomheder, herunder et stort marked, en veludviklet infrastruktur og et gunstigt skattemiljø.

Læs mere om e-handel i Polen i en anden blog.

E-handel i Rumænien

Rumænien er et land med mere end 19 millioner indbyggere. Rumænien har en diversificeret økonomi og er medlem af Den Europæiske Union. Rumænsk er det officielle sprog, men engelsk er også et meget udbredt sprog. Rumænien tilbyder en række fordele for e-handelsvirksomheder, herunder et stort marked, en veludviklet infrastruktur og et gunstigt skattemiljø.

I 2020 havde Rumænien 15,35 millioner internetbrugere, hvilket svarer til mere end 78 % af befolkningen. Ifølge DataReportal besøgte 78 % af rumænerne shoppingwebsteder, og 70 % foretog onlinekøb mindst én gang i 2020. Selv om de fleste rumænere bruger en mobiltelefon til at få adgang til internettet (87 %), foretages mere end halvdelen af onlinebestillingerne stadig via en bærbar computer (54 %).

Så meget som 95 % af ordrerne placeres hos nationale sælgere. Selv om en undersøgelse foretaget af GPeC viser, at næsten en tredjedel af rumænerne foretrækker at købe i kinesiske butikker (27 %) eller i andre EU-lande (23 %). Det er også derfor, at AliExpress ligger højt blandt de bedste onlinebutikker i Rumænien.

Rumæniens e-handelsmarked genererede en omsætning på 3,2 mia. dollars i 2021. Det år voksede online detailhandelen med 11 % i forhold til året før til et markedsvolumen på 6,2 mia. euro ifølge European E-commerce Report 2022. Ifølge Statista forventes markedet at vokse med en sammensat årlig vækstrate på 16 % mellem 2022 og 2025.

E-handel i Slovakiet

Slovakiet er et lille land med en befolkning på ca. 5,5 millioner indbyggere. Slovakiet har en diversificeret økonomi og er medlem af Den Europæiske Union. Slovakisk er det officielle sprog, men engelsk er også et meget udbredt sprog. Slovakiet tilbyder en række fordele for e-handelsvirksomheder, herunder en veludviklet infrastruktur og et gunstigt skattemiljø.

Ifølge Statista-data vil Slovakiets e-handelsindustri være omkring 2,5 mia. euro værd i 2022 og forventes at være omkring 4 mia. euro værd i 2025. Ud af de 5,5 millioner mennesker, der bor i Slovakiet, kan næsten 3 millioner betragtes som online-shoppere, og dette tal vil stige til omkring 3,1 millioner i 2025.

For slovakkerne er prisen stadig den vigtigste faktor, når de køber et bestemt produkt. Ikke desto mindre er der flere og flere elskere af høj kvalitet på trods af den høje pris. Dette hænger sammen med stigningen i indkomsten i landet. Forbrugernes bevidsthed er også stigende. Slovakkerne kontrollerer i stigende grad ingredienserne og produkternes oprindelse. En typisk slovakisk kunde ser først på prisen, derefter på transportøren og til sidst bliver han lokket af merværdien i form af en rabat.

Den vigtigste betalingsmetode for slovakkerne er mobiltelefonen. Herefter følger forudbetalte kort. Tredjepladsen med 17 % af markedsandelen er for kreditkort. Bankoverførsler og e-tegnebøger tegner sig for de færreste transaktioner - 2 % og 3 %.

Den største sektor inden for slovakisk e-handel er mode. Den tegner sig for 37 % af landets indtægter fra e-handel.Herefter følger elektronik og data. Denne sektor tegner sig for 28 % af e-handelsindtægterne.

Tip: Onlinebutikkerne er meget troværdige i Slovakiet, men en almindelig hindring for online shopping er den stærke vane med at prøve varerne personligt. Tilbyd dem en lignende indkøbsoplevelse, og imponer dem med gratis forsendelse og prisfordele, som de ikke finder i fysiske butikker.

E-handel i Bulgarien

Bulgarien er et land i det sydøstlige Europa med en befolkning på ca. 6,9 millioner indbyggere. Det grænser op til Rumænien mod nord, Serbien og Makedonien mod vest, Grækenland og Tyrkiet mod syd og Sortehavet mod øst. Det bulgarske e-handelsmarked genererede omkring 1 mia. dollars i omsætning i 2021, og i 2025 forventes e-handel i Bulgarien at nå et markedsvolumen på 1,588 mia. dollars.

Ifølge 2022 European E-commerce Report har mere end halvdelen af bulgarerne (56 %) handlet online inden for de seneste tre måneder. I Bulgarien har mere end 60 % af befolkningen en smartphone. Alligevel foregår online-shopping stadig primært på stationære computere for 59 procent af købene i 2022, rapporterer Statista. Unge mennesker bestiller mest via mobiltelefoner.

Med hensyn til betalingsmetoder betaler de fleste onlineforbrugere per efterkrav. Ifølge betalingsudbyderen Ppro foretages hele 67 % af e-handelsbetalingerne med kontanter. Kreditkort og e-tegnebøger er også populære og tegner sig begge for 15 % af onlinekøbene.

For at få bulgarsk trafik til din hjemmeside er lokal markedsføring og SEO afgørende, men for at gøre det effektivt er du nødt til at oversætte din shop til det bulgarske marked. Det er meget nemt med Clonable. Med en oversat version af din shop kan du få din shop indekseret i bulgarske søgemaskiner og generere gratis organisk trafik. En anden god og meget effektiv måde at generere kvalificeret kvalitetstrafik på er Google Ads.

Konklusion: e-handel og forretning i Østeuropa

- Ivrige kunder, lidt konkurrence

I modsætning til modne markeder som Tyskland eller Storbritannien er det østeuropæiske e-handelsmarked stadig i sin vorden. Få eller ingen lokale konkurrenter betjener et voksende antal unge, internetelskende kunder. Det er det perfekte tidspunkt for dig at springe ud i det.

- Hurtig vækst (bedre end Vesteuropa)

Mens det vesteuropæiske marked er større, voksede Østeuropa hurtigere med en vækst på næsten 30 % inden 2020.

- En lang, lykkelig vej forude
E-handelens udbredelse i Østeuropa var kun 41 % i 2020. Sammenlign det med de enorme 86% i Vesteuropa, hvor kunderne er meget mere fængslede. E-handelsmarkedet har stadig masser af plads til at vokse i Østeuropa - tag for eksempel Polen, hvor et e-handelsmarked på 29,6 mia. dollars forventes at vokse til 47,1 mia. dollars i 2025.

Har du stadig spørgsmål?

Så udfyld formularen nedenfor.

Relaterede blogs: