E-handel i Tyskland
Ønsker du at erobre det tyske marked med din online shop? Tyskerne er blandt de største online-købere i Europa. Med over 83 millioner indbyggere er e-handelen i Tyskland næsten fem gange så stor som i Nederlandene, og den samlede e-handelsomsætning er to gange så stor. I 2021 vil 12 % af e-handlen i Tyskland være køb fra udlandet. Det er grund nok til at undersøge, om din webshop også vil blive en succes på tysk. Hvis du laver en webshop, skal du sørge for, at alle de nødvendige oplysninger kan findes på dit websted. Den tyske kunde vil vide alt om regler, returmuligheder og betingelser, før han/hun foretager et onlinekøb. Han foretrækker også kvalitet og referencer frem for en billig pris. Derfor skal du tilpasse dine søgeord til dette. Med hjælp fra Clonable er det nemt at oprette en tysk webshop eller hjemmeside.

Top 3 over udenlandske online-køb:
- Kina
- Det Forenede Kongerige
- Østrig
De 3 største produktkategorier:
- Tøj og sko (30%)
- Hjem og have (15%)
- Sport og hobbyer (14%)
Top 3 over foretrukne betalingsmetoder:
- Digital tegnebog (Paypal, Allpay; 52%)
- Kreditkort (16%)
- På konto (13%)
Tallene: Undersøgelse af e-handelskøbere på tværs af grænserne foretaget af International Postal Cooperation (IPC)
Pålidelighed og privatliv
Tyskerne lægger stor vægt på pålidelighed og godkendelsesmærker. Med et godkendelsesstempel viser du, at en uafhængig institution har godkendt din webshop, og du øger chancerne for, at den tyske kunde køber den. Derfor er det bestemt klogt at ansøge om et trustmark, når man oversætter et websted til tysk. Disse tyske butiksvaremærker er de mest almindelige:
- TrustedShops: Europæisk kvalitetsmærke for netbutikker, der kontrollerer, om en webshop respekterer kundernes rettigheder.
- TÜV-SÜD Geprüft S@fershopping: Specifikt tysk kvalitetsmærke, som en tysker anerkender kvaliteten af et produkt.
- EHI GeprüfterOnline-Shop: Godkendelsesstempel fra EHI, den mest kendte brancheorganisation i Tyskland.
- Datenschutz-Gütesiegel ips: evaluerer primært datasikkerhed og databeskyttelse.
Privatlivet på nettet er også meget vigtigt i Tyskland. Den tyske lovgivning om beskyttelse af privatlivets fred, impressum (Impressum), tekstforfatning, databeskyttelse og datalagring er meget strengere end i Nederlandene. En Datenschutzerklärung er også obligatorisk, hvis du behandler personoplysninger på dit websted. Her står der f.eks. hvordan og hvorfor du indsamler kundedata. Du angiver også, hvordan din kunde kan afmelde sig fra f.eks. et nyhedsbrev. Vis denne erklæring synligt på din webshop, f.eks. øverst eller nederst på din hjemmeside.